Tradycyjne salony fryzjerskie cieszą się bardzo dużą popularnością. Niemniej jednak klienci coraz chętniej zapraszają fryzjerów w progi własnego mieszkania. Decydują się na mobilne usługi przede wszystkim z braku czasu na osobistą wizytę w salonie. Tymczasem fryzjerzy powinni pomyśleć o właśnie takiej formie działalności. Jak założyć biznes, który będzie polegał na mobilnym świadczeniu usług fryzjerskich? Odpowiadamy.
Założenie działalności gospodarczej
Pierwszym krokiem do stworzenia własnej, mobilnej marki, jest założenie działalności gospodarczej. Jeżeli nie zarabiamy miesięcznie więcej, niż wynosi połowa minimalnego wynagrodzenia, to możemy prowadzić biznes w ramach tak zwanej działalności nierejestrowanej. Niemniej jednak połowa minimalnej krajowej nie pozwoliłaby nawet na pokrycie kosztów prowadzenia działalności. Dlatego też przyjmujemy, że każdy mobilny fryzjer musi założyć swoją firmę. Na początku najlepiej wybrać jednoosobową działalność gospodarczą. Jest to najprostsza forma prawna firmy. Aby ją założyć, wypełnijmy formularz CEiDG. Nawet mobilni fryzjerzy muszą podać miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Najczęściej wybieramy w tym celu własne mieszkanie, jednak nie zawsze jest to dobre rozwiązanie. Czasami bardziej opłaca się wynająć niewielkie pomieszczenie, w którym będziemy na przykład przechowywać potrzebny nam asortyment. Następnie musimy dokonać zgłoszenia do ZUS oraz wybrać formę opodatkowania. Mobilni fryzjerzy mogą rozliczać się za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, karty podatkowej, zasad ogólnych lub podatku liniowego. Wybór należy tutaj do nas. Od początku prowadzenia działalności nawiążmy również współpracę z dobrym biurem rachunkowym. Dzięki niemu będzie nam łatwiej rozliczać się z ZUS i Urzędem Skarbowym. Na tym w zasadzie możemy zakończyć kwestie formalne. Pora zająć się tym, co pozwoli nam osiągać realne korzyści finansowe.
Odpowiedni sprzęt
W salonie fryzjerskim znajdziemy bardzo wiele sprzętów, na których pracują fryzjerzy. Wadą mobilnego świadczenia usług fryzjerskich jest fakt, iż nie zabierzemy ze sobą do klienta na przykład dużej suszarki, której używamy do trwałej. Niemniej jednak mobilny fryzjer musi posiadać walizkę, w której zmieści wiele potrzebnych kosmetyków. Są to szampony, odżywki, farby do włosów. Dodatkowo fryzjer musi mieć zawsze przy sobie nożyczki, maszynkę do golenia, pędzelek fryzjerski i inne akcesoria, w zależności od zakresu świadczonych usług. Choć nie zabierzemy do klienta dużej suszarki, musimy mieć ze sobą mniejszą jej wersję. Przyda się również szczotka do stylizacji. Niezbędna jest również przenośna myjnia fryzjerska. Dużym błędem jest rezygnacja z tego typu akcesorium. Dlaczego? Ponieważ nie każdy posiada w domu miejsce, w którym można wygodnie umyć włosy. Większość z nas ma w domu prysznic bądź wannę. Uniemożliwiają one umycie włosów przez eksperta.
Środek transportu
Własne auto to podstawa w jakiejkolwiek działalności mobilnej. Nikt z nas nie wyobraża sobie podróżowania do klienta komunikacją miejską. Byłoby to zbyt czasochłonne i zwyczajnie niewygodne. Dlatego też musimy zainwestować w samochód firmowy. Nie musi być on dużych rozmiarów – ważne, aby pomieścił wszystkie niezbędne akcesoria. Od początku działalności możemy zarejestrować samochód na firmę. Wiąże się to z wieloma korzyściami, na przykład możliwością zaliczenia w koszty wydatków na paliwo. Samochód możemy spersonalizować, tak aby był on sam w sobie reklamą naszego mobilnego zakładu.
Organizacja pracy
Zanim założymy mobilny punkt usług fryzjerskich, zastanówmy się, w jaki sposób ma on funkcjonować. Innymi słowy rozważmy, czy będziemy świadczyć jedynie usługi mobilne, czy jednocześnie chcemy obsługiwać klientów na przykład w naszym mieszkaniu. Dodatkowo sporządźmy harmonogram, według którego będziemy umawiać klientów. Musimy wziąć pod uwagę, że do każdej osoby konieczny będzie dojazd. Umawiajmy więc klientów tak, żebyśmy zdążyli udać się na miejsce w wyznaczonym czasie. Zastanówmy się również nad ewentualnym zatrudnieniem pracowników. Na początku prowadzenia działalności zwykle nie jest to konieczne. Dopiero zdobywamy klientów, dlatego nie osiągamy zbyt wysokich przychodów. Natomiast samo utrzymanie pracownika pociąga za sobą duże koszty. Z czasem może jednak okazać się, że pracownik będzie dobrą inwestycją w rozwój naszego biznesu. Fryzjerstwo mobilne nie jest przeznaczone tylko i wyłącznie dla tych, którzy chcą pracować na swój rachunek. Możemy na mobilnych usługach rozwinąć dobrze prosperujące przedsiębiorstwo. Pamiętajmy, aby kwestię organizacji naszego mobilnego zakładu, zakresu usług czy ich cen przemyśleć jeszcze przed zarejestrowaniem firmy. Powinniśmy także sporządzić biznesplan, na podstawie którego możemy starać się na przykład o różnorodne źródła finansowania. Nie zapominajmy oczywiście o kapitale, który musimy posiadać na start. Będzie nam potrzebne około 20.000-30.000 zł. Możemy spróbować je pozyskać z różnorodnych dotacji, na przykład z urzędu pracy.