Jak łączone są kontenery morskie? Żegluga morska jest tak powszechnie używana na całym świecie, ponieważ posiada dziedzinę, w której okazuje się najtańszym możliwym rozwiązaniem. Jest to transport towaru na bardzo dalekie odległości (zwykle międzykontynentalne), gdy czas realizacji dostarczenia nie jest czynnikiem najważniejszym. W takiej sytuacji wykorzystanie statku zazwyczaj okazuje się optymalnym rozwiązaniem. Nie byłoby to jednak tak skuteczne, gdyby nie zastosowanie kontenerów morskich, czyli niepozornych składników całego tego procesu.
Widzimy je co prawda w ogromnej ilości w portach na całym świecie, ale najczęściej nie traktuje się tego tematu, jako przyciągającego uwagę. A niesłusznie, ponieważ jest to rozwiązanie tak ciekawe, że świetnie sprawdza się również w budownictwie. Gotowe kontenery mieszkalne to temat, który prawdopodobnie z czasem będzie się stawał coraz bardziej znaczący. Domy mieszkalne z kontenerów nadają się jednak na całą serię innych artykułów. W ramach tego skupimy uwagę na innym temacie. Jak łączone są kontenery morskie?
Dlaczego kontenery morskie?
Kontenery morskie są tak ciekawym rozwiązaniem z kilku powodów. Po pierwsze sprawiają, że przestrzeń na statku zostaje wykorzystana w jeden z najlepszych możliwych sposobów. Wykorzystanie tej formy to dodatkowa przestrzeń, która jednak może być łatwo przeorganizowana oraz łatwa do opanowania. Po drugie kontenery stanowią dodatkowe zabezpieczenie towaru. Niektóre produkty wymagają niższej temperatury i stosuje się do nich specjalne stalowe konstrukcje, które pełnią również formę chłodni. Po trzecie kontenery są pewnym standardem. Są używane przez porty na całym świecie, a maszyny są programowane w taki sposób, żeby jak najskuteczniej z nimi współpracować. Innymi słowy, korzystanie z pewnego standardu jest ułatwieniem zarówno dla pracowników, jak i dla maszyn. Ostatecznie stanowi one również dodatkową skorupę przewożonego towaru. Wobec tych wszystkich kwestii nie dziwi, że 40 stopowe kontenery zdobyły taką popularność na całym świecie. Wszystko nie byłoby jednak tak efektywny, jeśli elementy nie byłyby ze sobą łączone.
Łączenie kontenerów
Intuicja w tym przypadku podpowiada poprawne odpowiedzi. Po co w ogóle łączymy kontenery? Przede wszystkim możemy to robić zarówno w pionie, jak i w poziomie. W pierwszym przypadku najważniejsze jest właśnie skuteczne wykorzystanie przestrzeni. Układanie w stosy oraz bloki sprawia, że konstrukcje podczas transportu są rozłożone jeden na drugim, a więc z oczywistego powodu zmieści się ich więcej. Ze względów bezpieczeństwa występują ograniczenia co do ilości elementów, które będą budować jeden stos. Łączenie poziome ma z kolei zapewnić stabilność całej konstrukcji. Bez niej doszłoby do osuwania się kontenerów 40 ft oraz każdych innych. Tym samym rodziłoby się zagrożenie dla załogi statku, ale również dla transportowanego towaru. Na szczęście przez lata zostały wykształcone mechanizmy skutecznego łączenia. Na czym one polegają?
Połączenia w poziomie
Na początek przeanalizujmy łączenia w poziomie. Je również możemy rozpatrywać w ramach dwóch podkategorii. Łączenie w poziomie może oznaczać kontekst spięcie ze sobą dwóch kontenerów lub kontenera i elementów konstrukcyjnych statków. Druga wymieniona metoda nadaje się jednak do obu tych celów. Na początek zaprezentujmy jednak łączniki mostowe. Jest to rozwiązanie, które opiera się na wykorzystaniu śrub oraz specjalnie przystosowanych miejscach na zaczepy, które budowane są ze specjalnie wzmacnianej na te potrzeby stali. Oczywiście to producent kontenerów magazynowych musi zadbać o występowanie zaczepów. Samo połączenie śrubowe przy wykorzystaniu zacisków nie jest już żadną filozofią. Alternatywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie łączników skrętnych. Ich zaletą jest większa elastyczność połączenia. Mogą być stosowane zarówno do łączenia kontenerów pomiędzy sobą, jak i utwierdzania ich do elementów na statku. Rezultatem jest uzyskanie systemu, który pozwoli na bezpieczny transport nawet w tak niesprzyjających warunkach, jakimi na pewno jest morze.
Zobacz również:
- kontener morski na sprzedaż https://www.balticon.pl/przetargi/
- nowy kontener morski https://www.balticon.pl/kariera/
- kontenery morskie Gdańsk https://www.balticon.pl/aktualnosci/
Połączenia w pionie
Układanie kontenerów w stosy i bloki to efektywne wykorzystanie przestrzeni, czyli jeden z kluczowych elementów konkurencyjnego cenowo transportu. Z technicznego punktu widzenia odbywa się ono za pomocą twistlocków, czyli zaczepów, które występują w kilku wersjach i są używane w zależności od tego, jak ciężkie są kontenery. Manualne wykorzystywane są dla pustych stalowych konstrukcji. Automatyczne lub półautomatyczne powodują mocniejsze zaciśnięcie się i tym samym wykorzystywane są w mniej sprzyjających warunkach co do wagi całości.
Zobacz również:
- 40 stopowy kontener https://ecocontainers.com/stalowy/246-621-kontener-magazynowy-stalowy-podwyzszany-40hc-nowy.html
- kontener morski 20 https://ecocontainers.com/wynajem/349-1331-kontener-morski-20-dc-uzywany.html
- kontenery morskie 40 https://ecocontainers.com/open-top/203-530-kontener-open-top-40ot-uzywany.html
Podsumowanie o łączeniu kontenerów
Cena kontenerów magazynowych jest niezwykle atrakcyjna, gdy zestawimy ją z tym, co to zastosowanie ma do zaoferowania. Jest ono uniwersalne, ale jednak wszystko wywodzi się z żeglugi. Nie byłoby to jednak tak wydajne, gdyby nie zastosowanie połączeń poziomych i pionowych. Te pierwsze zapewniają stabilność całej konstrukcji i są realizowane dzięki zastosowaniu łączników (mostowych oraz skrętnych). Te drugie pozwalają na transport większej ilości towarów i do tego celu wykorzystuje się twistlocki. Oczywiście niezwykle istotnym elementem jest również stosowanie reguł montażu kontenerów na statku. Oznacza to zbiór metod, które sprawiają, że transport będzie bezpieczny. Samo łączenie to jeszcze za mało, żeby to zapewnić. Na szczęście stosowanie różnorodnych technik prowadzi do optymalizacji procesu i tym samym pozwala cieszyć się niskimi kosztami transportu morskiego przy długich dystansach.